Tuesday, February 1, 2011

Bahaya Brek Mengejut

Sistem Brek

Secara ringkas, apabila kaki menekan pedal brek, kuasa tekanan akan mendesak bendalir brek mengalir ke mekanisme brek pada setiap roda. Bendalir brek seterusnya menolak bahagian yang tidak bergerak ke bahagian yang berputar. daya geseran antara dua kompenan itu akan memperlahankan seterusnya memberhebtikan kenderaan.

1. Brek Dram

Apabila pemandu menekan pedal brek, piston akan menolak ladam brek seterusnya menakan permukaan dram dari dalam. Geseran antara ladam dan permukaan dram akan memberhentikan puratan roda. Dram brek mempunyai kompenan yang lebih banyak drp brek cakera dan lebih susah diservis. Kompenan yang biasanya perlu ditukar ketika menyelanggara brek dram ialah ladam brek. Kebanyakan kereta mempunyai brek dram untuk roda belakang dan brek cakera utk roda hadapan.

2. Brek Cakera

Piston angkup ditolak dengan kuasa hidraulik apabila pemandu menekan pedal brek. Angkup kemudian menekan pedal brek seterusnya menekan rotor. Geseran antara ped dan cakera akan memberhentikan putaran cakera. Kompenan yang biasa ditukar ketika menyelanggara brek cakera ialah ped brek. Brek cakera memberi kuasa pemberhentian lebih tinggi drp brek dram. Justeru itu ianya digunakan pada roda hadapan kereta pacuan hadapan







3. Brek Tangan

Digunakan ketika memberhentikan kereta ditempat letak kereta. Pastikan brek tangan ditarik ketika meletakan kereta terutama bagi kereta automatik. Apabila memandu, pastikan brek tangan dilepaskan sepenuhnya iaitu dengan memastikan lampu brek amaran terpadam. Brek tangan yg tidak dilepaskan sepenuhnya ketika memandu boleh mengakibatkan ped dan ladam brek haus dgn cepat.


4. Sistem Brek Anti Terkunci (ABS)

Sistem pengawalan brek yg memantau kelajuan pusingan roda seterusnya mengurangkan tekanan hidraulik brek terhadap mana-mana roda yang didapati terkunci.

Tanda-tanda Brek Haus

Brikut adalah isyarat awal brek perlu diganti atau diservis
  • Bunyi berdecit menandakan peralatan yg sudah lusuh pada sistem brek - mungkin perlu gantikan ped brek
  • Bunyi mengisar apabila menekan brek menandakan lapisan pelapik brek sudah haus - pengcengkam brek mencecah logam di belakang pelapik
  • Pedal brek yg rendah berkemungkinan kerana ladam atau brek tangan perlu dilaras
  • Pedal yang tinggi dan keras semasa injin hidup pula menandakan sistem brek tidak berfungsi dgn baik disebabkan booster yang rosak
  • Pedal berdenyut atau terhentak-hentak ketika brek ditekan menunjukan dram brek tidak mempunyai permukaan rata. Justeru putara berlaku secara terhuyung-hayang. Pada brek cakera pula, berkemungkinan permukaan cakera melengkung.

Lampu Amaran Menyala

Jika lampu amaram brek berwarna merah di panel instrumensi sentiasa menyala mungkin disebabkan:

  • Suis brek tangan rosak
  • Paras bendalir brek rendah
  • Kebocoran pada sistem hidraulik
  • Kerosakan pada pendawaian elektrik
Tayar Terkunci

Jika tayar belakang terkunci ketika membrek, mungkin:
  • Silinder roda melekat
  • Pelarasan brek yang salah
  • Sistem hidraulik tersumbat
  • Injap kawalan hidraulik perlu diservis
Kereta Terpesong

Kereta yang terpesong ke tepi ketika membrek, mungkin berpunca:

  • Sistem suspensi rosak
  • Silinder tayar bocor
  • Saluran brek tersumbat
  • Tekanan angin tayar tidak betul
  • Silinder tayar atau angkup piston tersangkut

Elakan Brek Mengejut

Brek menukarkan tenaga kinetik kpd tenaga haba melalui tindakan mengeser. Haba panas dihasilkan apabila brek ditekan. Justeru itu gunakan brek secara cermat dan lembut. Bukan lemah lembut......AUWWWWWWW

Menekan brek cara keras tiba-tiba boleh menghauskan brek dengan cepat serta meletakkan penumpang dalam keadaan cemas dan tidak selesa. Selalu juga kalau saya jadi penumpang apabila orang lain yang memandu....Aduissssss.....kecut perut....kaki pun turut sama menekan brek....Brek anginnnnnn.....

Suhu terlalu tinggi juga boleh mengakibatkan rotor brek cakera melengkung seterusnya penggantian yang  menelan belanja yang besar. Suhu panas juga boleh mencairkan gris dalam piring tayar dan mengeringkan gris bearing.

Penggunaan brek secara cermat selalunya menjimatkan minyak manakala tayar, brek dan sunspensi lebih tahan lama. Jimat belanja....sekarang ini kos sara hidup makin tinggi. Semua barang keperluan harian pun naik...Aduissssssss......Gaji je yang belum naik lagi..

Pengendalian ABS

Cara menlakukan brek kecemasan ketika memandu kereta yang mempunyai ABS tidak sama dengan kereta yang gunakan sistem brek biasa. Brek hanya perlu ditekan sehingga kenderaan berhenti. Tidak seperti pada kereta biasa yang memerlukan pemandu menekan brek berulang kali bagi mengelak tayar daripada terkunci.

Apabila menekan brek pada kenderaan ABS, kita mungkin terasa:
  • Seolah-olah injak brek menolak kuat kaki kita
  • Pedal brek yang ditekan seakan-akan jatuh dengan cepat
  • Kenderaan bunyi berdengung
Ini bermakna sistem ABS sedang berfungsi. Bunyi berdengung atau mengisar dikeluarkan oleh unit kawalan ABS. Oleh itu pastikan jangan melepaskan tekanan pedal brek apabila perkara ini berlaku.

No comments:

Post a Comment