Tuesday, February 1, 2011

Ohh....Cermin Mata

Satu perjumpaan anggota pemandu dengan pucuk pimpinan tertinggi pengurusan atasan telah diadakan pada 15 Jan 2011 bagi mengeratkan hubungan silataurahim dan mengenalpasti permasalahan semasa yang ditanggung oleh setiap anggota dan pasukan (Fleet kenderaan).


Setelah selesai menjamu selera dengan hidangan nasi beriani yang sangat menyelerakan dan ucapan ringkas oleh YBhg Dato AKS...tetapi dengan penuh keikhlasan...sesi dialog pula diadakan. Salah satu soalan yang dikemukan oleh anggota kepada ahli panel tersebut ialah pemakaian cermin mata hitam. Cermin mata hitam adalah sangat penting semasa memandu ketika cuaca panas terik supaya mata tidak silau. Jawapan balas oleh salah seorang ahli panel tersebut sangat mengembirakan kepada semua anggota yang hadir iaitu akan dipertimbangkan untuk dibuat pembelian dan diberi kepada setiap anggota pemandu. Jika itu menjadi kenyataan...syukur  allhamdullah kerana prihatin mengjaga kebajikan anggota bawahan dan faham masalah yang ditanggung oleh pemandu. Cuma apa yang diharapkan nanti janganlah pula apabila diberi kebenaran ada anggota memakainya pada waktu malam atau cuaca malap kerana perbuatan itu yang suka menunjuk-nunjuk atau hendak bergaya itu sangat bahaya.

Kesihatan mata adalah sangat penting untuk memandu. Sesorang itu hendaklah memakai cermin mata jika penglihatannya kurang baik jika rabun jauh atau tidak boleh memandu pada waktu malam. Biasanya penglihatan sesorang akan merosot sejajar dengan peningkatan usia. Oleh itu pemeriksaan mata yang kerap adalah sangat mustahak terutama bagi pemandu yang lanjut usia. Bagaimanapun masalah mata turut di alami oleh individu pada usia muda. Jadi, adakah anda sudah membuat pemeriksaan mata?

Jika anda mempunyai cermin mata untuk memandu, pastikan sentiasa memakainya ketika memandu. Jikalau tidak memakainya, bermakna anda mengabaikan kesihatan mata sendiri dan tindakan itu membahayakan diri sendiri, penumpang dan pengguna jalan raya yang lain.

Janganlah ragu-ragu untuk melakukan pemeriksaan mata dengan segera kerana kekaburan pemandangan berlaku tanpa disedari kecuali selepas memakai cermin mata.

VVIP

 Lapar tuuu......



No comments:

Post a Comment