Saturday, February 12, 2011

Cermat...Jimat

Jika ada terdengar sesuatu yang pelik atau luar biasa, periksalah kenderaan anda. Contohnya, gegaran pada stereng mungkin berpunca drp tayar hadapan tidak dipasang dengan kemas atau sebahagian sistem gantungan yang hampir rosak atau tayar bocor. Apa yang penting periksalah kenderaan kita atau hantar ke mekanik. Jangan bertangguh-tangguh kerana masalah itu mungkin merebak ke bahagian lain.



JImat Karen

Bateri yang gagal berfungsi secara tiba-tiba berpunca daripada penggunaan pelbagai alatan elektrik serentak secara maksimum dlm sesebuah kenderaan. Contohnya, apabila hujan lebat pada waktu malam. kita menghidupkan penggilap cermin, alat pendingin hawa, lampu hadapan, pemanas cermin sisi/belakang, lampu kabus dan sistem bunyian secara serentak, sering habiskan kesemua elektrik daripada alterrnator. Ini menyebabkan bateri tidak dapat dicaj semula. Jika demikian, jimatkan penggunaan elektrik dengan merendahkan suis aircond ke tahap minimum. Apabila berhenti di lampu isyarat, perlahankan kelajuan penggilap cermin. Perlahankan bunyi sistem audio supaya alternator berpeluang mengecaj semula bateri.



Tekan Brek

Brek menukarkan tenaga kinetik kepada tenaga haba. Jadi banyak haba dihasilkan apabila brek ditekan. Oleh itu gunakan brek secara cermat dan lembut. Jangan memencut ke arah lampu trafik yang sedang bertukar kuning kepada merah. Membrek secara keras dan tiba-tiba boleh menghauskan brek dgn cepat. Penumpang yang duduk sebelah pn tidak selesa. Panas keterlaluan boleh sebabkan rotor brek cakera melengkung seterusnya perlu ditukar. Perlukan duit lagi..Haba yang berlebihan di bahagian brek boleh sebabkan gris dalam piring cair dan bearing kering. Guna brek secara cermat jimatkan minyak manakala tayar, brek dan suspensi lebih tahan lama.



No comments:

Post a Comment