Wednesday, February 2, 2011

Ohh.. Tayar Bocor

Pernahkah anda mengalami tayar pancit semasa memandu. Bagaimanakah situasi anda ketika itu. Gelabah puyuh atau gelabah biawak.Sekarang sudah boleh tukar....Gelabah Tokekkkk....Saya juga pernah mengalami perasaan yang sama ketika syok memandu tiba-tiba tayar pancit. Tiba-tiba bunyi ganjil seperti mengibas daripada tayar, diikuti pergerakan kenderaan mengeret ke tepi, pusingan roda jadi perlahan daripada biasa atau tidak stabil. Bayangkanlah ketika itu kita memandu dengan kelajuan yang tinggi macam nak masuk F1. Apa akan jadi...macam-macam boleh jadi..
Apakah tindakan yang perlu kita buat?

  • Bertenang
  • Pandang cermin sisi untuk melihat kenderaan dari arah belakang
  • Pasang lampu kecemasan dan lepaskan pedal minyak
  • Jangan brek terlalu kuat dan keras kerana boleh hilang kawalan
  • Pandu kenderaan ke bahu jalan dan pilih tempat yang selamat
  • Awas...kenderaan dari belakang sebelum membuka pintu
  • Jika ada penumpang...suruh dia kluar dari kenderaan
  • Matikan injin kereta dan pastikan brek tangan ditarik
  • Nak lebih selamat masukan gear satu atau dua
  • Bagi kereta automatik letakan gear pada posisi "P"
  • Tahan tayar dengan penyendal atau batu 
  • Keluarkan tayar simpanan. jack dan pembuka tayar
  • Letakan jack ditempat yang sesuai. letakan papan jika tanah lembut
  • Buka nat dan gunakan jack pada ketinggian yang sesuai
  • Pasang tayar simpanan dan ketatkan nat
  • Turunkan jack dan pastikan nat diikat dengan ketat dan selamat
  • Simpan semula tayar yang pancit dan peralatan jack
Mudahkan....tetapi kalau tayar kenderaan 3 ton pancit berpeluh jugak. Untuk tambahan jangan lupa membawa besi paip yang panjangnya lebih kurang 7 kaki bagi memudahkan membuka nat roda jika memandu kenderaan 3 ton semasa longdistance.



Selamat Memandu. Berhati-hati dijalan raya.

No comments:

Post a Comment