Monday, January 31, 2011

Langgar Belakang

Peluang untuk mengelak daripada pelanggaran bahagian belakang kenderaan boleh diperbaiki jika kita mengamalkan beberapa panduan membrek dan mengekalkan jarak kenderaan kita dengan kenderaan di hadapan

Bagaimana Membrek Kenderaan 

Apabila brek ditekan secara mengejut ia boleh mengakibatkan tayar tekunci tetapi kenderaan yang kita pandu terus bergerak ke hadapan disebabkan tindakan daya momentun ke atas badan kenderaan. Keadaan ini dikenali sebagai kegelinciran yang melibatkan keempat-empat tayar kereta. Kegelinciran sangatlah merbahaya sekali dan boleh membawa padah.

Seterusnya terdapat 3 perkara yang boleh mengakibatkan kegelinciran menjadi bertambah buruk iaitu:
  1. Penjagaan kereta yang tidak sempurna seperti tayar yang hampir botak, kekurangan angin atau terlalu keras.
  2. Kelajuan yang keterlaluan. Ianya mengurangkan masa utk tindakbalas
  3. Keadaan jalan yang tidak elok. Minyak di atas permukaan jalan dan cuaca lembab menjadikan jalan menjadi bertambah licin.
Jika kereta tergelincir, kita boleh mengambil langkah2 seperti berikut:
  1. Lepaskan tekanan ke atas brek sedikit supaya tayar kenderaan dapat berputar. Perbuatan ini akan mengalihkan permukaan tayar yang bergesel dengan permukaan jalan kpd permukaan yg baru. Dgn itu cengkaman tayar dapat dibaik pulih.
  2. Dengan berhati-hati, tekan brek semula sambil memastikan tayar tidak berkunci
Masa Dan Jarak

Masa Tindakbalas diertikan sebagai jarak masa diantara saat seseorang pemandu itu menyedari bahawa sesuatu perlu dilakukan dan saat tindakan tersebut dilakukan. Kebiasaannya purata Masa Tindak Balas seseorang pemandu adalah satu saat.

Jarak Membrek pula ditakrifkan sebagai jarak yg dilalui oleh sesebuah kenderaan sebaik shj brek digunakan sehinggalah ia benar-benar berhenti.

Oleh itu jarak yg perlu dikekalkan antara kenderaan kita dengan kenderaan hadapan ialah jumlah jarak yg dilalui dlm Masa Tindak Balas kita dan Jarak Membrek kita, atau secara ringkas:

Jarak yang perlu dikekalkan atau Jarak Berhenti = Jarak yang dilalui dalam Masa Tindak Balas + Jarak Membrek

Ruang 2 Saat

Salah satu lagi cara untuk mengetahui jarak atau ruang yang harus dikekalkan dgn kenderaan di hadapan kita ialah dengan mengamalkan Peraturan 2 Saat. Peraturan ini diringkaskan seperti berikut:

  1. Pilih sebuah objek yg biasa ditepi-tepi jalan seprti tiang lampu atau pokok untuk dijadikan sebagai tanda . Penanda ini akan dipintas oleh kenderaan dihadapan kita.
  2. Sebaik sahaja kenderaan di hadapan memintas objek berkenaan, kiralah di dalam hati kita, satu ribu dan satu, sati ribu dan dua
  3. Sebaik sahaja selesai menyebut  angka-angka ini. dua saat telah pun berlalu dan kenderaan kita sepatutnya sedang memintas objek penanda yang sama.
Jika Kenderaan Anda Diekori Telalu Rapat

Kadangkala terdapat pula pengguna2 jalan raya yang suka mengikuti kenderaan mereka terlalu dekat, yang seterusnya boleh mengakibatkan kecelakaan jalan raya jika kenderaan di hadapan membrek secara mengejut.
Jika anda menghadapi situasi yang sedemikian, anda dinasihatkan untuk menyetuh brek anda sedikit (lapping the break) sebagai isyarat. Lampu brek yang menyala itu secara kilas ini bertindak sebagai amaran kepada pemandu berkenaan agar tidak mengekori kenderaan anda terlalu dekat.

Walau bagaimanapun jika tindakan ini tidak berjaya, anda dinasihatkan supaya mengalihkan kenderaan ke lorong lain yang lebih perlahan. Anda mungkin sedang  berhadapan samseng jalanan. Jika bertemu pemandu yang samseng seperti ini jauhkanlah dari mereka.

Selamat Memandu. Pandulah Ikut Peraturan Bukannya Ikut Perasaaan.

1 comment:

  1. Sega Genesis - Crown Retro
    The Sega Genesis was originally released as the 윈 조이 포커 시세 TurboGrafx-16 home show to get air jordan 18 retro varsity red video game console, and the later successor to the SNES, where to get air jordan 18 retro toro mens sneakers the how to buy air jordan 18 retro Mega air jordan 18 retro red suede to us Drive/Genesis.

    ReplyDelete